– Produkcję nowych Flirtów rozpoczniemy na początku 2025 roku – mówi Radosław Banach, prezes zarządu Stadler Polska. Podkreśla przy tym, że czas realizacji kontraktu jest wymagający, ale realistyczny. Jego realizacja pociągnie za sobą wzrost zatrudnienia w Siedlcach i zwiększone zamówienia u krajowych poddostawców.
Stadler Polska szykuje się do rozpoczęcia produkcji Flirtów 3 dla Kolei Mazowieckich. Jak dotąd sfinalizowany został zakup 50 pięcioczłonowych jednostek, a kolejne 25 czeka na podpisanie umów wykonawczych.
Jeden Flirt tygodniowo
– Mam nadzieję, że wkrótce uda się nam podpisać umowy wykonawcze na pozostałe jednostki i będziemy mogli zrealizować oba zamówienia w całości. Prace powinny się zakończyć do połowy roku 2027, ale oczywiście składy produkowane w ramach umów z dofinansowanie z KPO muszą dotrzeć w terminie wyznaczonym na rok 2026 – zaznacza prezes zarządu Stadler Polska
Radosław Banach. O tym, jak ważne było zapewnienie finansowania, przekonało się niestety POLREGIO, które z KPO
nie będzie mogło skorzystać.
– Stadler w Polsce jest w tej chwili na ścieżce wzrostu, a jednym z najważniejszych kontraktów za to odpowiadających jest ten Kolejami Mazowieckimi. To jest istotna część naszego portfela na lata 2025-2027 – podkreśla Banach.
W styczniu w Siedlcach rozpocznie się produkcja urządzeń elektrycznych na potrzeby mazowieckich Flirtów, a w marcu do polskiego zakładu dotrą wytwarzane na Węgrzech aluminiowe pudła. – Docelowo chcemy osiągnąć tempo, w którym każdego tygodnia jeden Flirt będzie opuszczał hale produkcyjne – podkreśla prezes.
– Współpraca z Kolejami Mazowieckimi układa się dobrze. Wszystkie uzgodnienia i doprecyzowania techniczne pomiędzy zespołami szły sprawnie. Rozmawiamy i szybko dochodzimy do porozumienia. Każdy ma świadomość, że czas realizacji kontraktu jest wymagający, ale pracujemy po to, żeby nasze zobowiązania wypełnić – mówi Banach.
Stadler Polska na ścieżce wzrostu
– Wzrost liczby zamawianych składów przekłada się na znaczący wzrost ilości godzin produkcyjnych, mniej więcej o 30% rok do roku, dzięki czemu w zakładzie znacząco wzrośnie zatrudnienie. Poszukiwanie nowych pracowników zaczęliśmy we wrześniu tego roku – zatrudnienie 300 osób i ich wdrożenie zajmie trochę czasu, musimy to robić stopniowo. W ostatnim czasie w Siedlcach liczba zatrudnionych pracowników wzrosła z ok. 1,1 tys. Docelowo będzie to 1,4 tys. w 2025 – wyjaśnia szef Stadlera w Polsce.
Wzrost zatrudnienia to jednak nie wszystko. Stadler zwiększy także zamówienia u swoich poddostawców, a takich ma w kraju ok. 2 tys. – Łącznie u naszych krajowych poddostawców i partnerów pracuje ok. 10 tys. osób. Współpraca lokalnych dostawców ze Stadlerem dotyczy nie tylko zamówień na rynek polski, ale także zamówień eksportowych, które stanowią około 70% realizowanych przez Stadler Polska. Dzięki nam wiele z krajowych firm miało szansę zaistnieć na innych rynkach i rozwinąć eksport – zaznacza Banach.
Koleje Mazowieckie. Nawet 146 Flirtów z Siedlec
Pod koniec czerwca Koleje Mazowieckie podpisały ze Stadlerem
umowę ramową na dostawę 50 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt. To kontrakt o wartości przekraczającej 3,2 mld zł, który ma być współfinansowany ze środków KPO. Wraz z nim zostały także podpisane dwie umowy wykonawcze na pierwsze 25 jednostek z tej puli. Kolejnych 25 czeka na podpisanie umów wykonawczych.
Z kolei na początku lipca przewoźnik podpisał ze Stadlerem kolejną umowę, tym razem
na dostawę 25 kolejnych Flirtów. To zamówienie zakładało dostawę 15 ezt i możliwość zamówienie kolejnych 10 jako opcji – przewoźnik skorzystał z tej możliwości już
pod koniec lipca. Wartość tego zamówienia to 1,6 mld zł.
Umowę na dostawę pierwszych 10 Flirtów (seria ER75) Koleje Mazowieckie podpisały już w 2006 r. Pozwoliło to Stadlerowi na lokalizację fabryki w Siedlcach i rozpoczęcie działalności w Polsce na dużą skalę. Z kolei na mocy zawartej w styczniu 2018 r. umowy ramowej przewoźnik pozyskał
aż 61 pięcioczłonowych pojazdów Flirt 3.
W przypadku pełnej realizacji kontraktów na 75 nowych ezt Koleje Mazowieckie będą dysponowały jednolitą flotą 136 nowoczesnych ezt serii ER160 i będą jednym z ich największych użytkowników w Europie. Łącznie z jednostkami ER75 będzie to 146 pojazdów, które zostały lub będą wyprodukowane przez Stadlera w Siedlcach.